În acest joc sunt nişte reguli forte simple, dar care totodată dau nişte nuanţe mistice jocului...
Aproape toţi cărora le-am arătat acest joc, neştiind nimic despre el, încercau să-l rezolve la gâci, unii fiind convinşi chiar că numai aşa se poate rezolva sau că ar exista mai multe variante de răspuns.
Alţii poate nici nu-şi pun problema numarului de varinte corecte sau a metodei şi de aceea când numai încearcă să rezolve un puzzle sudoku, după un număr de minute / ore petrecute asupra lui fără succes, îl lasă baltă şi nici nu vor să mai audă de el...
Aici însă şi este secretul sudoku - pentru fiecare puzzle există o singură soluţie (dacă e alcătuit corect, desigur) şi această soluţie întotdeauna poate fi găsită pe cale deductivă, căutând contraziceri, formând ipoteze şi analizând posibilitatea de realizare a lor, apoi alegând ipotzezele unic realizabile, ş.a.m.d.
Din prima zi când am văzut sudoku (eram în clasa a XI-a, noiembrie 2005) mi-am pus întrebarea: se poate oare rezolva acest puzzle pe cale deductivă? Iar această întrebare implică întrebarea despre unicitatea soluţiei, care desigur şi ea mi s-a ivit în minte. Pentru a găsi răspuns la aceste două întrebări am început să rezolv un tabel sudoku din ziarul "Timpul" (era printre primele dăţi când a apărut în "Timpul" sudoku). La această "mare" cercetare mă ajuta colegul meu de banca Andruşcenco Vasile - el mi-a arătat pentru prima dată acest joc.
Din nefericire, sau poate din fericire, acel puzzle avea mai multe soluţii, deci era alcătuit incorect, ceea ce ne-a dat mai mare bătaie de cap. Însă atunci mi-a apărut ideea de a scrie un program care să rezolve sudoku în pascal (alt limbaj nu ştiam pe atunci), ceea ce am şi făcut în curând. Programul nu face altceva decât numai să aplice metodele mele de rezolvare, cu avantajul în memorie şi viteză.
Folosind modulul alcătuit (un unit pascal) am scris şi un program care alcătuie tabele sudoku. De acest program mă folosesc până şi acum. El generează tabelele în felul următor: adaugă o cifră arbitrar în tabel, aşa ca să nu intre în conflict cu alte cifre, şi îl rezolvă pană ajunge la conflict, sau la un tabel complet, sau până nu mai are ce adăuga prin deducţie. Dacă ajunge la conflict, o ia de la inceput; dacă tabelul nu e complet, repetă operaţiile de la adăugarea cifrei aleatoare; dacă tabelul e complet - acesta e!
Dacă doriţi să aflaţi mai multe despre acest joc, vă recomand să vizitaţi enciclopedia online Wikipedia !